18 Temmuz 2013 Perşembe

[RamazanMutluluğu'2] & Zaman Tanzimi

   Ömrümüzden Ramazanlar geçiyor.
   Biri gelip diğeri giderken bize ardında neler bırakıyorlar, şöyle söylemeliyim; biz onların hangi güzelliğini hayatımızın köşelerine yerleştirebiliyoruz?

Evet o şeffaf kutu sevgili ÖSYM'nin bizlere armağanı olan kutu.

Her Ramazan sonrası düşünürüm; bu Ramazan'ın diğerlerinden farkı neydi diye. Alışkanlıklarıma ekleyebildiğim yenilikler mutluluk verirken, yapmayı isteyip yapamadıklarım hüzünlendirir. Oysa Ramazan hayatımıza katacağımız yenilikler için en güzel zamanlardan biridir. Çünkü rutindir Ramazan. Rutinliklerin çoğu zaman canımı sıkmasının aksine, Ramazan'ın rutinliği huzur verir. Sahur seramonileri, aynı saatlerde yemeler, Teravih saatleri, günün bölünmüşlüğü.. İşte tam da bunu söylemek istiyorum, bu rutinliklerin arasına yeni alışkanlıkları katmak bir nebze daha kolay diyorum. 

 Yine productivemuslim.com'da dolanırken, 'productive Ramadan' videolarıyla karşılaştım; karşılaşmayı istediğim şeyi bulmuşcasına sevindim. Ramazana başlarken iki tip müslüman örneği pek hoşuma gitti. Diyordu ki; bir A kişisi olsun bir de B kişisi. A kişisi Ramazan başlangıcında 'Kur'anı hatim edeceğim, yardımda bulunacağım, çocuklara bir şeyler öğreteceğim, namazlarımı zamanında kılacağım' gibi detaylı bir niyet ederken  B kişisi 'Güzel bir Ramazan geçireceğim.' demekle yetiniyor. Hangisinin daha verimli bir Ramazan geçireceğini kesitrmek zor olmasa gerek. 

“Ameller niyetlere göredir. Herkese niyet ettiği şey vardır...”[Buhari]

Ramazanın ilk 10 gününü geride bırakmış olsak da arda kalan zamanı daha verimli değerlendirebilmek adına detaylı bir niyetim/iz olsun istedim. Elimize kalem kağıdı alıp, neleri eksik yapıyoruz, neleri artırmalıyız düşüncesiyle bir liste olurşturalım, ve bu planın her gün ayrıca detaylanmasına niyet edelim diyorum ben. Bu plan neleri içerebilir:

Sahur Vakti:
- Teheccüd ibadeti Ramazan dışında beni zorlayan ibadetlerden açıkçası. Ama sahura kalkıyor olmamız bunu çok kolaylaştırıyor, bu alışkanlığı yerleştirebileceğimiz bir Ramazan olur inşAllah.
- Kur'an-ı Kerim okumamızın bir kısmını bu vakitte yapabiliriz, gün içinde başka şeylere vakit ayırırken sıkışabiliyor, hem sahurdan sonraki vaktin sessizliğini seviyorum ben.
- Dua ve istiğfar

Gün İçinde:
- Zikir/Tesbih/Esma-ül Hüsna gibi ibadetler başka işlerimizi hallederken bile O'nunla meşgul olabilmek adına güzel şeyler.
- Zamanı bölmek [productivemuslim'de bunu özellikle vurgulaması dikkatimi çekti, yaptığımız ibadeti hissedebilmek için önemli aslında] yaptığın şey için bir vakit belirleyip o zamanı sadece ona ayırmak. 
- Evvabin ve Duha-kuşluk- gibi nafile namazları tam kılamıyorsak, bu konuda daha hassas olmak.

Herkesin eklem yeri kadar sadaka vermesi gerekir. Sübhanallah, Elhamdülillah, La ilahe illallah veya Allahü ekber demek birer sadakadır. İyiliği tavsiye etmek, kötülüğe mani olmaya çalışmak birer sadakadır. İki rekat kuşluk namazı kılmak ise bütün bunları karşılar. [Müslim]
-Duha namazı sabah keraat vakti çıktıktan, öğle ezanı okunmadan 45 dk öncesine kadar kılınabilir.-

"Kim akşam namazından sonra aralarında kötü bir şey konuşmaksızın altı rekat namaz kılarsa, (kıldığı bu altı rekatlık namaz) onun için on iki senelik ibadete denk kılınır." (Tirmizi-Salat, 431)

- Kitap okumalarımızı daha ruhumuza hitap eden şeylerden seçebiliriz.


İftar Vakti:
- Öncesinde biraz halsizleşeceğimizden güzel programlar izleyip, not tutarak geçirebiliriz.
- Sofrayı hazırlamak bir şükür vesilesi zaten :)

Teravih:
- Ben teravih namazını farklı farklı camilerde kılmayı seviyorum. Bir önceki seneden daha çok camiide kılma hedefi koyarım kendime. Farklı hocaların ses tonları, farklı dualar, ve farklı mescidlerin bize şahitliği düşüncesi hoşuma gidiyor.

O'ndan alıkoyacaklara uzak, O'na her zamankinden daha yakın olduğumuz bir Ramazan olsun inşAllah!
Şükürlü, tefekkürlü iftarlarımız olsun.
Ramazan'10 1434

22 yorum:

Unknown dedi ki...

benimde hedefim her ramazanı bir öncekinden daha ileri seviyeye taşımak, ve hatta belli alışkanlıkları yıl geneline yaymak..
lakin bu sene epey zorlandım, özellikle okumalar kısmında ;)
neyseki tesbihatlara devam :))

üsvet dedi ki...

ne güzel anlatmışsın inşallah gönlümüzden geçenleri yapabilir hakkını veririz on bir ayın sulatnının..

Delibu! dedi ki...

Meral;
Bazen zorluklar oluyor tabi ki. Ama ben bu zorlanmalar olmasa şükrü anlayamazdık diyorum. Zorlukların sonrası kolaylık olsun inşAllah^^

Sevgiler.

Delibu! dedi ki...

Üsvet;
İnşAllah Vildan!Amiin diyelim ^^

Muhabbetle.

Tekne kazıntısı dedi ki...

allah razı olsun verdiği bu gibi detaylar için gerçekten insanı ne yapsam ne yapsam die düşünürken eline geçen bir cevher gibi::))

Su'nun Harikalar Diyarı dedi ki...

canım beni mimlemişsin ama mim yazını göremedim,bulamadım,beceremedim :/ :))

Unknown dedi ki...

nede güzel kaleme almisin.bu dediklerini yapicammins.bir defter alip yazicam artisini eksisini.ins ramazanlar dönüm noktalari olsun

Delibu! dedi ki...

Tekne kazıntısı;
Faydalı olabildiyse ne mutlu ^^
Rabb'im değerlendirebilmeyi nasip etsin inşAllah.

Su kaya;
Ben uzun zamandır mim yazısı yazmıyorum, mimlememiştim ama neden öyle dedin ki? :)

Sevgiyle.

OradanBuradanHerTelden dedi ki...

ramazan ayı gerçektende bir içsel hesaplaşma ayı oruç tutuyorsun nefsini yenip ardından ibadet ediyorsun... tadı lezzeti okadar farklı ki insanın adeta yenilendiği bir ay rabbim bu ayın bereketini üstümzden çekmesin çok güzel noktalara değinmişsin Allah razı olsun

Delibu! dedi ki...

Ayşeşule;
Güzel dualarınıza Amiin!
Rabb'im sizden de razı olsun inşAllah.

Sevgiler^^

Su'nun Harikalar Diyarı dedi ki...

mimin var bende diye yorum bırakmışsın.ben mi yanlış anladım acaba :/

Delibu! dedi ki...

Su;
Şimdi yorumu gördüm de anladım karışıklığı. Yorumu bırakan ben değilim 'hayalotobüsü meral'. O hesabında benim blogumu paylaşmış, benim blogumu orda görünce onun blogu zannettin sanırım :)

Delibu! dedi ki...

Taha's mama;
Öncelikle kusura bakma diyeyim, yorumun gözümden kaçmış geç yayınladım :)
Faydalı olabildiyse ne mutlu!
Güzel Ramazanlar olsun^^

Sevgiler.

Su'nun Harikalar Diyarı dedi ki...

evet bende şimdi anladım :) öyle ise hazır ol,çok yakında mimlenebilirsin canım :)

Su'nun Harikalar Diyarı dedi ki...

bugün ne kadar çok sohbet ettik :) artık mimli bir blogsun canım,kolay gelsin :)

Unknown dedi ki...

ben görene kadar ne karışmış buralar :)) neyse çözülmüş ama ;)

Adsız dedi ki...

Pekala, nereden başlamalıyım acaba :)
Öncelikle, yazı harika, jazakillahu khayran!

ProM'un Ramazan makalelerinden şu favorim, son derece açık, net ve işe yarar. http://productivemuslim.com/strengthen-your-resolve-and-organize-your-ramadan/
Aslında Ramazan öncesi için hazırlanmış bir makale ama içinde güzel fikirler var.

Benim birkaç önerim olabilir sanırım, Abu Productive'in ısrarla tekrarladığı bir hadis vardır, “Allah made the early hours blessed for my Ummah.”(Ahmed)
En muhteşem Ramazan rutini şudur bence; mesela bu aralar İstanbul'da imsak vakti 3.45 gibi... Sahura biraz erken kalkıp, teheccüd kılınır, sahur yapılır. Sofradan kalkıp kendinize gelmeniz 4'ü buluyor zaten. 4 ile 5 arası, havanın en serin olduğu gece vakti camınızı açıp, sarı ışıklı masa lambanızı yatağın kenarına koymak suretiyle üzerinize yorganı çekip 1 saat kadar Kuran okuyabilirsiniz. :) 5 gibi sabah namazını kılıp, tekrar güneşin doğuşuna kadar (5:40) okumanıza devam edebilirsiniz. Güneşin doğuşundan sonra, işrak vaktinin (6:30) girişine kadar da günlük zikirlerinizle meşgul olursunuz, zaten zikir için de seher vakti tavsiye edilir diye biliyorum. Daha sonra işrak namazını kılar ve kabul edilmiş 1 hac 1 umre sevabına nail olup, saat 6 buçuk gibi yatağınıza dönersiniz, inşaAllah. :)
"Bir kimse sabah namazını cemaatle kıldıktan sonra (mescitte) oturup güneş doğuncaya kadar zikir ile meşgul olursa, güneş doğduktan sonra da iki rekât (İşrak) namazı kılarsa, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur." (Tirmizî; hadis no: 586. Elbânî de Sahih-i Sünen-i Tirmizî'de hadisin hasen olduğunu belirtmiştir.) (Hasen hadis, zayıf hadis ile sahih hadis arasında olup, sahih olana daha yakın olan hadis imiş. Ben kısaca ameller niyetlere göre diyorum ve o sevabı olacağımıza gönülden inanıyorum. :))
Neyse! Dallandırmadan devam edeyim ben en iyisi. :)

Riyazü's Salihin hadis kitabını duymuşsunuzdur, her fırsatta tavsiye ederim, şiddetle! Ramazan'da her gün bir parça okuyarak hatmedilebiliyor. :)

Başka?
Gece 3 saat boyunca kesintisiz uyanık kaldığınız için, işraktan sonra bir süre uyumuş olsanız da, daha sonra öğle uykusuna yatabilirsiniz, hem gece kalkmanız kolaylaşır hem de sünneti uygulamış olursunuz. Ayrıca, bu sayede ikindi vakti uyumamanız kolaylaşır.

Bir şey daha, madem böyle videoları takip ediyorsunuz, Nouman Ali Khan'ın 3 dakikalık Ramazan videolarına da göz atmak isteyebilirsiniz: http://www.quranweekly.com/ Her gün yeni birini ekliyor.

Vee son olarak, bir düzeltme, öğle namazının kerahat vakti diğerlerinden daha kısadır, şu günlerde 15 dakikaya tekabül ediyor mesela. Kerahat vakitlerine şuradan bakabilirsiniz, tavsiye ederim; http://iskenderpasa.com/

İşte böyle, vaktinizi aldım, oldukça uzun oldu, hakkınızı helal edin!
Vesselam
Sâliha

Delibu! dedi ki...

Celenlizade;
Pekala ben de verdiğin detaylar, ve düzeltmeler için teşekkür ediyorum! CezakAllahuhayran!

Keraat konusundaki bilgi eksikliğimi söylediğin oldu hemen bakacağım inşAllah^^

Ve sahur rutini, tavsiye ettiğin şekilde yapabilelim inşAllah diyorum! Ve Nouman Ali tavsiyen onu da dikkate alacağım.

Onu da onu da onu da başka? Sen hep uğra buralara ^^ Hep de uzun yaz e mi?

-sen diye hitap etmem rahatsız etmemiştir umarım, bence sen de bana öyle hitap et-

Muhabbetle.

resim defterimm dedi ki...

Ne kadar güzel ve huzur veren bir blog önceden nasıl karşılaşmamışım :)

Delibu! dedi ki...

Resim defterim;
Ne güzel sözler bunlar, hoş geldiniz safalar getirdiniz diyelim o zaman ^^

Sevgiyle.

adincer dedi ki...

Delibu gec okudum yazılarını, nasıl görmedim bunları anlamadım. Düşündürdün beni, ne mutluki okudum. Nerdesin sen, nerde

Delibu! dedi ki...

Adincer;
Düşünebilmeye vesile olabilmek, ah ne büyük mutluluk, her daim olabilse.

Geleceğim :)